Maandverbandreclame

Dagelijks is er veel reclame te zien en te horen voor maandverband en tampons. Alle vrolijkheid in die reclames wekt nog al eens ergernis op. Dus dat moest maar eens anders hebben ze bij Always gedacht. In de nieuwste reclame van Always wordt gesuggereerd dat vrouwen beter niet te dicht bij anderen kunnen gaan staan tijdens de menstruatie. Volgens Always ‘stinken’ vrouwen tijdens hun menstruatie. De oplossing volgens Always is dan ook maandverband met geurparels o.i.d. Op twitter verschenen hierover al snel de eerste berichten #alwaysreclame@elsbeth_tWitt schreef bijvoorbeeld: “‘Ze zeggen dat je tijdens je menstruatie beter niet te dicht bij anderen kunt staan.’ Wtf, wie zegt dat?!”. Vandaag reageerde ook de telegraaf met een artikel op de reclame “Mam, stink ik als ik ongesteld ben?“.

Ook op deze website geven we uitgebreide informatie over de menstruatie en verkopen we menstruatieproducten. Ook dan lopen we weleens tegen de vraag aan hoe brengen we die producten op de juiste manier aan aan de ‘vrouw’. Wij benaderen de menstruatie als positief, iets wat hoort bij jouw vrouw-zijn. De menstruatie laat zien dat je gezond en vruchtbaar bent, niets om je voor te schamen.

We proberen te informeren, maar ook met alternatieven te komen. Daarnaast zijn we ook gewoon ‘eerlijk’ over de menstruatie. En natuurlijk laten we ons ook informeren, bijvoorbeeld door @menstruaticoach.

En wat hebben wij nu geleerd van deze maandverbandreclame? Drie dingen. In de eerste plaats opnieuw dat de grote merken steeds opnieuw proberen ons producten te laten kopen. Producten die misschien eigenlijk niet doen wat ze beloven. Tampons en maandverband maken je leven niet beter. Zijn in veel situaties ook niet praktisch. Tampons en maandverband zijn niet per definitie gezond en de producten zijn zeker niet duurzaam of milieuvriendelijk. Op webvrouw verkopen wij een aantal alternatieve producten. Wij verkopen bijvoorbeeld draadloze tampons en de Softcup. Beide producten zijn prettiger bij het sporten (ook zwemmen) of bijvoorbeeld een saunabezoek. En voor wie dat wil, met deze producten kun je ook vrijen tijdens je menstruatie. Met de Divacup kun je niet vrijen (althans niet zonder deze eerst te verwijderen). Toch is de Divacup ook een goed alternatief voor maandverband of tampons. De Divacup is een menstruatiecup, die je hergebruikt. De Divacup is wel duurzaam en milieuvriendelijk!!

Door al die reclame van de ‘grote merken’ zou je deze mooie alternatieven haast vergeten. Of misschien had je er zelfs nog nooit van gehoord. Waarom is er eigenlijk zoveel reclame voor tampons en maandverband? Wegwerpartikelen koop je steeds opnieuw, er is dus simpelweg een hoop geld te verdienen. Elke vrouw menstrueert in haar leven zo’n 400 tot 450 keer en per menstruatie geeft zij daar zo’n 4 à 5 euro aan uit. Deze bedragen komen uit het artikel: De kostprijs van een vagina. Met zo’n 8 miljoen vrouwen in Nederland is dat dus een enorme hoeveelheid geld. Dan snap je opeens ook al die reclame. Deze merken willen vrouwen binden, geld verdienen en dan is er geen ruimte voor duurzaamheid of gezondheid.

De Divacup koop je voor jaren. Een investering die je zo hebt terugverdiend. En ook nog goed voor het milieu. En geloof het of niet; veel van de vrouwen die de Divacup zijn gaan gebruiken, voelen zich ook echt beter tijdens hun menstruatie. Ook geven veel vrouwen aan dat de menstruatie minder heftig en lang is, nadat zij de Divacup zijn gaan gebruiken. Een wetenschappelijke verklaring hebben we hier niet voor, je zult het zelf moeten ervaren. T.o.v. tampons absorbeert de Divacup het vocht niet, maar vangt het op. Absorptie / onttrekking bij tampongebruik haalt meer weg dan alleen het menstruatiebloed. Met de tampon verdwijnt ook ander vocht, met mogelijke verstoring van het vaginale milieu. Dergelijk verstoringen kunnen leiden tot irritaties, schimmels en andere ongemakken.

Daarmee komen we ook aan bij het tweede leerpunt. De “geurtjes”. Wat is de rol van bovengenoemde verstoringen? Een ongezonde vagina kan onfris ruiken. Voor we deze blog begonnen, dachten we nog. Belachelijk van Always. Wat schrijven wij echter zelf over de Divacup op onze site: “De divacup lekt niet en er komen ook geen vervelende geurtjes vrij.” De Telegraaf verwees in haar artikel ook al naar de website van de GGD. (zie o.a. Menstruatie en hygiëne – GGD Zeeland ). Daar staat het nog eens duidelijk uitgelegd. Het menstruatiebloed stinkt niet. Eenmaal buiten het lichaam komt het bloed in aanraking met bacteriën, waardoor geurtjes gaan ontstaan. Gebruik je dus maandverband dan moet je dat gewoon regelmatig verwisselen en er is echt helemaal niet aan de hand. Eventuele geurtje moet je natuurlijk niet gaan “verbloemen” met een andere geur. Te lang wachten met verwisselen is niet gezond, los van eventuele geurtjes. Dat geldt overigens ook voor tampons. Het is verstandig om de tampon er niet te lang in te laten zitten (niet langer dan 4 uur), omdat je dan een ontsteking van de schede kunt krijgen. Daarom is het beter om ’s nachts geen tampon te gebruiken. Ook bestaat een gering risico op TTS. Met de Divacup hoef je minder vaak te verschonen of legen in dit geval. De Divacup kan tot maximaal 10 tot 12 uur achtereen ingebracht blijven. Voor de meeste vrouwen betekent dit 2 à 3 verschoonmomenten per dag.

Ons derde leerpunt, reclame voor menstruatieproducten richt zich op jonge meiden. We zijn nu eenmaal merktrouw en daar maken de reclamemakers dankbaar gebruik van. Reclame kan op die manier ook een verkeerd en negatief beeld over de menstruatie geven. Een slecht begin. Goede voorlichting is daarom belangrijk. Wij proberen ons steentje bij te dragen. Een goede start voor je dochter(s) is bijvoorbeeld ook de Workshop Menarche. Of kijk eens op Hoera, ik ben ongesteld!, een uitnodiging om de eerste menstruatie te vieren met een ritueel.

Een gedachte over “Maandverbandreclame”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *