Dysmenorroe

Menstruatie-pijn

Dysmenorroe is het mooie woord voor menstruatiepijn. Verder is er weinig moois aan. Pijn begint vaak al voordat de menstruatie begonnen is. De pijn uit zich dan in krampen.

Tijdens de menstruatie zelf kunnen de volgende vervelende verschijnselen optreden: Hevige pijn in de onderbuik en/of rug, hoofdpijn, braken en depressie.

Primaire dysmenorroe

Wanneer de oorzaak van de dysmenorroe niet bekend is spreek men van primaire dysmenorroe. Hoewel de oorzaak onbekend is wel bekend dat de pijnkrampen (koliek) in dit geval vanuit de baarmoeder komen.

Verder wordt er in het menstruatiebloed van vrouwen met primaire dysmenorroe een verhoogde concentratie van prostaglandines gemeten. Deze prostaglandines zijn vermoedelijk de oorzaak van de pijn.

Prostaglandines zijn op hormoon gelijkende stoffen die in vrijwel alle weefsels van het lichaam voorkomen en gevormd worden. Zij spelen een voorname rol bij de pijnprikkelgeleiding en oefenen invloed uit op de contractiliteit van het gladde spierweefsel.

Secundaire dysmenorroe

In sommige gevallen is de oorzaak wel bekend. In die gevallen spreken we van Secundaire dysmenorroe.

De aandoening meestal het gevolg van andere afwijkingen zoals: endometriose en bandpijnsyndroom. Het gaat dan om een afwijking van de interne geslachtsorganen.

Behandeling van Menstruatiepijn

Omdat de oorzaak van primaire dysmenorroe niet bekend is, is et ook geen specifieke behandeling of medicijnen.

Gelukkig zijn er wel een hoop tips die je kunnen helpen het allemaal een beetje dragelijker te maken.
Heb je zelf een goed tip, laat het onze dan weten.

  • zorg voor voldoende rust en ontspanning rond de menstruatie
  • probeer naar de rug uitstralende pijn te verminderen door:
    1. rugoefeningen (achtereenvolgens hol en bol maken van de rug),
    2. massage van de onderrug,
    3. warme kruik
    4. warm bad
  • eenvoudige pijnstillers: paracetamol, diclofenac, ibuprofen of naproxen
  • Koffie is vaatverwijdend, vandaar dat bij pijnlijke menstruatie twee koppen sterke koffie voor het slapen gaan kan helpen.
    Nadeel is dat je door al die koffie misschien weer niet kunt slapen.
  • Het hebben van een orgasme tijdens je menstruatie helpt tegen menstruatiepijn en ter verlichting van de de typische menstruatiekrampen. zie Vrijen & Menstruatie en Masturberen
  • Bij gebruik van het Mirena Spiraaltje wordt het baarmoederslijmvlies niet meer opgebouwd en worden de bloedingen veel lichter en ook minder pijnlijk.

Voeding tegen Menstruatiepijn

Nederlandstalig artikel (vertaling) dat informatie geeft over voeding die kan helpen jouw menstruatiepijn te verminderen.

http://users.telenet.be/myprojects/gezondevoeding/gezondheid/menstruatiepijn.html

Links

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *