Dove Firming Bodylotion

Gewone vrouwenWil je extra versteviging? Er is een ideale manier om je huid te verstevigen: met de hulp van zeewier. Dove Firming Bodylotion combineert de vertrouwde, hydraterende Dove bestanddelen met ceramiden en zeewierextract. Deze combinatie verstevigt actief en verbetert de elasticiteit van je huid. In drie stappen naar een stevige, zachte huid.

Posters met “echte” vrouwen

Het begon allemaal al in 2004. Dove (unilever) kwam met “echte” vrouwen op een poster. Met buiken en cellulitis, grote en kleine borsten, en naar eigen zeggen geen Photoshop. Kortom een campagne voor ‘echte schoonheid’. Een slimme campagne, waarin de focus niet direct lag op verkopen maar op het goede doel: het verbeteren van het vrouwelijk zelfbeeld. Of ging het toch om de verkopen? Want de markt van vrouwen die zich identificeren met magere modellen is immers heel wat kleiner dan die van vrouwen die wel wat geruststelling kunnen gebruiken.

Dove beschuldigd van van ‘witwassen’

Toch bleef Dove geen merk dat zich laat voorstaan op het verwerpen van een normerend ideaalbeeld en vrouwen met verschillende leeftijden, maten, etniciteit, haarkleur, type en stijl in beeld brengt. In 2011 maakte Dove een advertentie voor VisibleCare-douchegel, waar in de foto ‘voor’ het gebruik een donker model voorkomt en in de foto ‘na’ een blank model, ‘voor een mooiere huid’. Dove werd beschuldigd van ‘witwassen’.

Het maken van reclame voor vrouwenproducten blijft moeilijk

In 2012 kreeg Dove kritiek voor de tekst ‘voor normale tot donkere huid’ op de Summer Glow Lotion. Dove leerde hiervan weinig want in 2017 publiceerde zij opnieuw een drie seconden durend filmpje op haar Amerikaanse Facebookpagina, waarin een donkere vrouw een bruin shirt uittrekt waaronder een blanke vrouw met een wit shirt vandaan komt. Het maken van reclame voor vrouwenproducten blijft moeilijk voor iedereen lees ook ons artikel over maandverbandreclame.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *