Zonde van veel inspanning van marketeers en verkopers die zich meer op mannen richten. Vrouwen zijn namelijk degene in het huishouden die bepalen wat en of er iets wordt aangeschaft. Althans, voor het grootste deel. Zo’n tachtig procent komt namelijk binnen via de dames. En dat is een behoorlijk groot aandeel. Veel aankopen zijn ook nog eens duurzaam. We gaan bewuster om met energie en de zuinige apparaten die hierbij horen.
Huishoudelijke apparaten
Het zijn vaak vrouwen die beslissen om huishoudelijke apparaten minder te gebruiken. Daarmee spelen wij vrouwen meer in op de duurzame levensstijl die steeds meer mensen aannemen. Daarmee wordt bezuinigd op het verbruik van energie. Vrouwen zijn dan ook degene die het belangrijk vinden dat er energiezuinige apparaten worden aangeschaft. En we beslissen óf iets wordt aangeschaft of niet. Ja, in het huishouden hebben we zeker de broek aan als het gaat om aankopen en investeringen.
Geen groot verschil in duurzaam denken
Daarbij komt dat vrouwen zich iets meer betrokken voelen bij problemen in de wereld en daarbij ook de hele duurzaamheidskwestie. Zo beweert 16% van de vrouwen dat zij er iets van zeggen als anderen iets doen dat niet goed is voor het milieu. Bij mannen is dit 13% (dit is geen heel groot verschil). Mannen tekenen vaker dan vrouwen voor een energiecontract met groene stroom. Goed van ze, want mannen gaan minder bewust om met stroom en gas. Máár dat mannen het contract tekenen, betekent nog niet dat hun vrouw het contract daarvoor niet al heeft uitgekozen via een energievergelijker. Dat moeten we niet vergeten.
Verantwoordelijkheidsgevoel
Vrouwen voelen zich vaak verantwoordelijker voor het welzijn van het huishouden. Zo ook voor milieukwesties. En huishoudelijke apparaten op stroom en gas veroorzaken nou eenmaal CO2-uitstoot. Dit wordt minder door het inzetten van duurzame apparaten. We kunnen er wel naar streven om huishoudelijke machines níét of minder in te zetten, maar dat is soms niet echt mogelijk. Wasmanden vol met vieze was van de kinderen en overvolle vaatwassers… dat soort zaken maken het hebben van apparaten niet per se noodzakelijk, maar wel makkelijker en tijdbesparender. Vrouwen werken tegenwoordig namelijk ook vaak gewoon fulltime of parttime – naast het doen van het huishouden.
Zelfs maandelijkse duurzaamheid
We houden dus steeds meer van duurzaam. Wat weinig dames nog maar weten, is dat ze zelfs véél zuiniger om kunnen gaan met andere dingen dan alleen apparaten. Zoals met tampons. Ja, want gemiddeld gebruikt een vrouw in haar leven zo’n 11.000 tampons. Wat gelijk staat aan 2.400 euro en 600 kilogram aan niet-recyclebaar afval. En is er nou geen andere optie, dan is het logisch en noodzakelijk dat we deze dingen gebruiken (want niemand wil graag zónder tampon of maandverband zitten tijdens de menstruatie). Maar tegenwoordig bestaat er een duurzaam alternatief: de herbruikbare menstruatiecup, genaamd de DivaCup. Hiervan heb je er slechts 3 of 4 in je leven nodig. Nogal een verschil, vind je niet?