Vrijen tijdens en na de overgang

Tijdens de menopauze verminderd de afgifte van oestrogenen hormonen door de eierstokken wat kan leiden tot klachten als vaginale droogte. Het lichaam produceert ook minder testosteron waardoor ook de zin om te vrijen kan afnemen.

Ook je huisarts kent deze problematiek en kan je ook adviseren, hulpmiddelen voorschrijven of doorverwijzen naar een gynaecoloog.

Seksuele gevoelens en verlangens

Er is natuurlijk ook goed nieuws want die hormonen hebben geen invloed op het hebben van seksuele gevoelens en verlangens, ook het vermogen om klaar te komen veranderd niet. Aandacht voor jezelf (en van je partner) voldoende tijd nemen voor het vrijen kunnen eerder genoemde problemen ruimschoots compenseren en je seksleven goed houden of weer te maken.

Het dunner worden van de vaginawand en schaamlippen

Door de hormoonveranderingen worden de schaamlippen en vaginawand namelijk ook wat dunner en gevoeliger. Dat laatste in combinatie met het minder goed vochtig worden kan vrijen snel pijnlijk maken, leiden tot infecties wat je de lust uiteindelijk helemaal kan ontnemen. Het is belangrijk voldoende aandacht aan deze problemen te besteden, want gewoon doorgaan kan je al snel in een vicieuze cirkel brengen. Gebruik tijdens het vrijen voldoende glijmiddel en neem de tijd.

Aandacht voor jezelf

Veranderingen vragen niet alleen aandachtig, tijd en begrip van je partner, je kunt ook zelf aan de slag en je gevoelens, verlangens en lichaam om een nieuwe manier ontdekken.

Trainen van de bekenbodemspieren

Door aan de slag te gaan met het trainen van de bekkenbodem, neem je tijd voor je zelf en ga je op ontdekkingstocht. In die zin kan het zeker bijdragen aan het uiting geven aan je seksuele verlangens, ook klaarkomen kan intenser en gemakkelijker worden. Andere voordelen zijn natuurlijk dat het helpt (preventief is) voor het voorkomen van verzakking, zie ook mijn eerder opmerking over het dunner worden van de vaginawand, en incontinentieproblemen. Voor de bekkenbodemtrainers raden we je aan voldoende glijmiddel te gebruiken. Doordat je actief aan de slag gaat kan de training zeker bijdragen aan het hervinden van de lust. Je kunt natuurlijk ook trainen met onze yoni-eggs.

Hulp om makkelijker klaar te komen