Geplaatst op

Mooncup lanceert ‘Period Drama’

In februari 2017 presenteert Mooncup, de pionier op het gebied van herbruikbare menstruatiecups, de `Period Drama’ (het “Menstruatie drama”) film. Met een vleugje humor, werpt de film een licht op het drama rondom wegwerptampons en -maandverband, en nodigt ons uit het verleden achter ons te laten en andere oplossing te kiezen voor onze menstruatie.

Kath Clements marketing campagne manager bij Mooncup legt het uit:

“Vanaf onze start in 2002 zijn we bezig geweest met het wegnemen van de schaamte waarmee veel vrouwen hun menstruatie nog associeerde en de ‘automatische piloot’ waarmee zij elke maand weer wegwerpproducten kochten, zonder op de hoogte te zijn van een beter alternatief. Wij denken dat Mooncup een belangrijke rol heeft gespeeld in het op gang brengen en veranderen van het gesprek over de menstruatie, uiteenlopend van de controversiële ‘Love your vagina’ campagne in 2010 tot de Tampon vs Mooncup rap battle. In een door reclames en commercie gedomineerde wereld, waarin onzekerheid over ons uiterlijk wordt benut om douchecrèmes te verkopen en omstreden chemische wegwerpmenstruatieproducten worden aangeboden als een bijna feministisch product, wilde we het over een andere boeg gooien, waarbij we een beetje lachen om de wegwerpmaatschappij om zo serieuze aandacht te vragen voor de manier om ons echt te bevrijden”.

De campagne en de uitnodiging om “bezit te nemen van je menstruatie” is een ode aan de onafhankelijkheid en zelfredzaamheid. Als één Mooncup meerdere jaren gebruikt kan worden, is iedereen die kiest voor de Mooncup bevrijd van haar maandelijks gang naar de winkel voor tampons en maandverband en de langdurige afhankelijkheid grootverdieners en multinationals.

Su Hardy oprichter van Mooncup zegt:

“Vanaf de eerste dag dat we zijn begonnen hadden we slechts één doel: de beleving rondom de menstruatie positiever, gezonder en duurzamer maken. Maar zelf als we bewuster met onze keuzen omgaan, blijven we neigen terug te vallen op wegwerpproducten, die we leerden kennen toen we tieners waren, producten die veel vervuiling veroorzaken, stranden vervuilen, en niet te vergeten meer vocht uit ons lichaam absorberen dan nodig en giftige stoffen achterlaten. We geloven dat mooncup gebruiksters proactief keuzen maken: we willen duizenden anderen overtuigen om ook “zelf hun menstruatie te bezitten.”

Het is duidelijk dat velen van ons actief betrokken zijn bij het maken van positieve veranderingen in hun levensstijl, 70% van de vrouwen geeft aan moeite te doen om de hoeveel huisvuil te verminderen. Toch maakt maar 1 van de 10 de keus om over te stappen naar herbruikbare menstruatieproducten, ondanks dat elke vrouw in haar leven gemiddeld 11.000 wegwerpproducten gebruikt voor haar menstruatie.

Het gebruiken van de Mooncup is een eenvoudige manier om het afval dat je produceert sterk te reduceren.

Reclamebureau St Luke’s werkte samen met Mooncup aan de nieuwe merkpositionering en de online film:

“We waren verheugd te zien dat veel merken vrouwen inspireren op zoek te gaan naar hun kracht en daar gebruik van te maken: van Nike en Under Armour tot Weight Watchers en Always. Mooncup was altijd al een beetje tegendraads met hun ode aan de onafhankelijkheid en zelfredzaamheid. Hoewel Mooncup al een internationaal gerenomeerd bedrijf is, zijn we er trots op dat we met ze mogen werken en hun verhaal mogen vertellen aan een nog breder publiek”.

De film kwam 7 februari uit en stuurt de kijkers door naar de vernieuwde website van Mooncup, waar je nog meer over Mooncup kunt ontdekken en je vragen over het gebruik van de Mooncup beantwoord vindt.